EFUEL signs nationwide collaboration agreement with MECA and Mekonomen

EFUEL is a DistIT-owned company specialising in EV charging solutions who have recently signed a nationwide collaboration in Sweden with Mekonomen Company. Amongst else, Mekonomen Company operates MECA and Mekonomen, who will now be able to serve customers at approximately 170 stores across the country with the market-leading Easee charging box in a package solution.

– We are proud to offer a complete EV-charging solution through MECA and Mekonomen’s stores in combination with our partner installers. We can now improve our market reach and enable even more people to charge their vehicles in a hassle-free way, says Rasmus Bender, CEO of EFUEL.
 
The number of electric vehicles on Swedish roads has continued to increase in 2022; a trend that is predicted to continue in the coming years. As early as 2023, every other new car will be an electric vehicle, and by 2035 all new cars sold must be electric, according to the EU’s latest directive.
 
– We are happy to meet the growing need for charging products together with a nationwide supplier. Through the collaboration with EFUEL, we can now create increased accessibility for thousands of people and help facilitate the switch to electric vehicles, says Henry Elfgren Alséus, Sourcing and Product Development Manager at Mekonomen Company.
 
About EFUEL
EFUEL was founded in 2019 to facilitate the transition to fossil-free car ownership. With a continuous growth and market share in Sweden of around 30%, EFUEL has established itself as one of the leading specialists in electric car charging. EFUEL is an official supplier of charging boxes from the Norwegian brand Easee and Wallbox. Through the nationwide network of installers, the company can accommodate installations of electric car chargers for private customers throughout Sweden and Finland.
 
About Mekonomen Company
Mekonomen Company is part of the MEKO Group which consists of Northern Europe’s leading car servicing chains with their own wholesale operations, more than 600 stores, and 4,300 workshops, which operate under the group’s brands. They offer a wide and easily accessible range of affordable and innovative solutions and products for workshops and car owners.

EFUEL ingår rikstäckande samarbete med MECA och Mekonomen

DistIT-ägda techbolaget EFUEL ingår rikstäckande samarbete i Sverige med Mekonomen Company, som bland annat driver koncepten MECA och Mekonomen kring försäljning av produkter för laddbara fordon. Däribland den marknadsledande Easee laddboxen i paketlösning, som nu tillgängliggörs för kunderna genom drygt 170 butiker över hela landet.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda en komplett lösning för elbilsladdning. Genom MECA och Mekonomens butiker och partner installatörer kan vi nu nå ut till en större del av marknaden och göra det möjligt för ännu fler att ladda enkelt menar Rasmus Bender, Verkställande Direktör på EFUEL.
 
År 2022 har vi sett en fortsatt stark ökning av laddbara fordon på svenska vägar; en trend som spås fortsätta under nästkommande år. Redan 2023 kommer varannan nybilsförsäljning vara ett laddbart fordon och till 2035 måste all nybilsförsäljning innefatta laddbara fordon enligt EU:s senaste direktiv.
 
– Vi är glada över att vi kan möta det växande behovet av laddprodukter ihop med en rikstäckande aktör. Genom samarbetet med EFUEL skapar vi ökad tillgänglighet för tusentals människor att ställa om till eldrivet, säger Henry Elfgren Alséus, Sourcing & Product Development Manager på Mekonomen Company.
 
Om EFUEL
EFUEL grundades 2019 med målet att underlätta övergången till fossilfritt bilägande. Med en kraftig tillväxttakt samt en marknadsandel i Sverige på omkring 30% har EFUEL cementerat sig som en av de ledande specialisterna på elbilsladdning. EFUEL är leverantör av laddboxar från det norska varumärket Easee och Wallbox. Genom EFUELs rikstäckande nätverk av installatörer kan bolaget tillgodose installationer av elbilsladdare för privatkunder i hela Sverige och Finland.
 
Om Mekonomen Company
Mekonomen Company är en del av MEKO-koncernen som består av norra Europas ledande bilservicekedjor med egen grossistverksamhet, fler än 600 butiker och 4 300 verkstäder, vilka arbetar under koncernens varumärken. De erbjuder ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för verkstäder och bilägare.

DistIT: Delårsrapport januari – september 2022

1 JULI – 30 SEPTEMBER 2022

  • Rörelseintäkterna ökade med 11,5 MSEK, eller 1,9 procent, till 622,0 MSEK (610,5). Exklusive valutaeffekter ökade rörelseintäkterna med 1,6 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 19,9 procent (20,6). Exklusive valutaeffekter uppgick bruttomarginalen till 21,0 procent (21,2).
  • EBITA minskade med 3,9 MSEK till 3,4 MSEK (7,3) inklusive omstruktureringskostnader om 3,3 MSEK relaterade till sammanslagningen av Aurdel. Justerad EBITA uppgick till 6,7 MSEK (19,2). Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till 12,9 MSEK (22,6).
  • Periodens resultat uppgick till -4,6 MSEK (0,5) och resultatet per aktie före och efter utspädning minskade till -0,36 kr (-0,02).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 187,2 MSEK (161,7), motsvarande en ökning om 15,8 procent och uppgick till en andel av rörelseintäkter om 30,1 procent (26,5).
  • Likvida medel uppgick till 35,5 MSEK (32,8 MSEK per den sista juni 2022) samt 76,6 MSEK (73,2 MSEK per den sista juni 2022) i outnyttjade checkräkningskrediter. Räntebärande nettoskuld, inklusive leasingskuld, uppgick till 387,5 MSEK (396,1).

 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022

  • Rörelseintäkterna ökade med 139,3 MSEK, eller 8,2 procent, till 1 844,7 MSEK (1 705,4). EFUEL bidrog till ökningen med 177,4 MSEK. Exklusive valutaeffekter ökade rörelseintäkterna med 7,9 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 20,7 procent (21,2). Exklusive valutaeffekter uppgick bruttomarginalen till 21,5 procent (21,7).
  • EBITA minskade med 17,4 MSEK till 8,3 MSEK (25,7) inklusive omstruktureringskostnader om 7,4 MSEK relaterade till sammanslagningen av Aurdel. Justerad EBITA uppgick till 15,7 MSEK (37,6). Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till 28,8 MSEK (46,4).
  • Periodens resultat minskade till -15,0 MSEK (9,0) och resultatet per aktie före utspädning minskade till -1,11 kr (0,70) och efter utspädning -1,11 kr (0,65).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 523,0 MSEK (468,3), motsvarande en ökning om 11,7 procent och uppgick till en andel av rörelseintäkter om 28,4 procent (27,5).

 VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET 2022

  • Det av årsstämman 2022 godkända teckningsoptionsprogrammet om 450 000 teckningsoptioner tecknades med 300 000 teckningsoptioner fördelat på VD och övriga ledande befattningshavare. Programmet tecknades fullt ut förutom de teckningsoptioner som allokerats till DistITs CFO, Philip Gunnarsson, som valde att inte teckna sin andel givet avslutningen av hans anställning i bolaget.
  • Deltaco och Aurora Group slås samman och bildar Aurdel. Syftet med sammanslagningen av de två DistIT-ägda bolagen är att skapa ett nytt starkare bolag i form av Aurdel, med ett utökat sortiment samt smartare serviceutbud och logistiklösningar. Se pressmeddelande 29 september 2022

 VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • Årsstämman 2022 beslutade om en utdelning om 2,00 SEK (2,00) per aktie för verksamhetsåret 2021, med mandat till styrelsen att avgöra tidpunkt för utdelningen fram till nästa årsstämma. Styrelsen kommunicerade i samband med årsstämman att utdelningen prelimärt skulle genomföras under det tredje kvartalet 2022. På grund av det fortsatt osäkra ekonomiska världs- och marknadsläget har styrelsen beslutat att återkomma angående tidpunkt för utdelningen efter det fjärde kvartalet 2022, som är bolagsgruppens omsättningsmässigt största.

VD HAR ORDET
FINANSIELL UTVECKLING I KVARTALET
Koncernens rörelseintäkter för det tredje kvartalet ökade med 1,9 procent till 622,0 MSEK. EFUEL ökade rörelseintäkterna med 107 procent mot samma period föregående år med ökade marknadsandelar. Aurdel ökade omsättningen av egna varumärken men minskade total omsättning med 12,5 procent på grund av utmanande marknadsklimat från inflation och räntehöjningar. Under året har Aurdel avslutat distribution av vissa mindre lönsamma externa produkter vilket ännu inte helt kunnat ersättas av försäljning av mer lönsamma produkter av egna varumärken. Septon växte sin affär under kvartalet med 10,5 procent medan Sominis ökade rörelseintäkterna med 32,5 procent.
 
Bruttoresultatet för koncernen minskade under kvartalet med 2,2 MSEK till 123,6 MSEK. Bruttomarginalen uppgick till 19,9 procent jämfört med 20,6 procent motsvarande period föregående år. Marginalen har påverkats negativt av kronans fortsatta försvagning där vi har en eftersläpning i de prisökningar vi genomfört. Dessutom möts bolaget av ett ökat motstånd mot prisökningar och osäkerhet hos kunderna, hänförlig till slutkonsumenternas efterfrågan. I vissa kategorier har efterfrågan minskat och anpassning sker av lager och logistik utefter dessa nya förutsättningar vilket även påverkar bruttomarginalen. Aurdel och Septon lägger ökat fokus på att förbättra produktmixen, prishöjningar och sortimentjusteringar för att hantera pressen på bruttomarginalen. Genom DistITs diversifierade produkterbjudande och breda kundportfölj i olika affärssegment har bolaget möjligheter att hantera svängningar i olika kategorier. Som exempel har EFUELS tillväxt skapat försäljningstillväxt i koncernen när Aurdels upplevt en nedgång i perioden.
 
EBITA för kvartalet blev 3,4 MSEK (7,3). Justerat för omstruktureringskostnader blev EBITA 6,7 MSEK.
 
EFUEL
EFUEL följer sin strategiska plan och har haft en fortsatt stark försäljningstillväxt och börjar lämna betydande bidrag till koncernens EBIT. Vi ser skalbarhet i tillväxten och en mognad i organisationen och avser att bredda erbjudandet både inom tjänster, basutbud och geografisk expansion likväl som att undersöka nya affärsmöjligheter. Med nuvarande energikris och fokus på elektrifiering är EFUEL väl positionerade med en robust efterfrågan.
 
AURDEL
Omstruktureringsprogrammet i Aurdel belastade kvartalet med 3,3 MSEK och fortlöper enligt plan. Sammanslagningen av lagren skedde väsentligen under Q3 och kommer att avslutas under Q4. Programmet är estimerat att ge 22 MSEK i årliga kostnadsbesparingar, där kostnaderna är framtunga och besparingseffekterna baktunga. Utfallet av besparingarna i tredje kvartalet ligger endast på 3,2 MSEK.  Engångskostnader i programmet beräknas till 9 MSEK under kvartal två till fyra (varav huvuddelen, totalt 7,4 MSEK har belastat kvartal två och tre) och omstruktureringen förväntas även leda till förbättrade arbetssätt samt effektivare logistik och lagerhantering.
 
IT-integrationen av Aurdel fortsätter och förväntas slutföras under första kvartalet 2023 med ytterligare effektivitetsvinster som följd. Därför har vi etablerat DistIT Services, som dels kommer att vara en operationell plattform för Aurdel, dels utvecklas som synergiplattform för andra DistIT-bolag inom produktutveckling, inköp, logistik och marknadsföring. Detta skapar mervärde genom att realisera operativa synergimöjligheter mellan dotterbolagen.
 
De större lager som avsiktligen byggdes upp i Aurdel under Coronaperioden för att säkerställa leveranser till kunder beräknas normaliseras under Q4.

DIST ITS STRATEGI
Grundpelarna i DistITs strategi är (i) tillväxt inom megatrender och nischkategorier, (ii) bruttomarginalexpansion genom egna märkesvaror (EMV), (iii) uppbyggnad av tjänsteaffärer och (iv) skalbarhet genom effektiva operationella plattformar i dotterbolagen. Därutöver genomförs strategiska satsningar inom hållbarhet (v).
 
(i) EFUEL är ett tydligt exempel på vår megatrend-strategi. Ladd-infrastruktur är en megatrend som vi ser kommer att ha en stark tillväxt under lång tid och kommer att ge oss möjligheter att expandera in i angränsande nischer inom energieffektivisering och grön energi med både produkter och tjänster.
 
 (ii) Satsningen på EMV inom megatrender utvecklas väl med en EMV-tillväxt totalt för gruppen om ca 15,8 procent, till 187,2 MSEK i ett i övrigt utmanade kvartal. EMV utgör nu hela 30,1 procent av den totala omsättningen, att jämföra med 25,9 procent för två år sedan. Detta ger en god bas och starkare position för vidare varumärkesbyggen.
 
(iii) EFUELs arbete med att utveckla tjänsteerbjudandet fortgår. Man förbereder lanseringen av en ny partnerportal för installatörer och den nya användar-appen för ladd-infrastruktur, delvis i samarbete med Deltaco. Med utvecklingen av tjänsteaffärer skapas förutsättningar för återkommande intäkter och högre marginaler.
 
(iv) Aurdel’s sammanslagningsprojekt följer plan och de aviserade kostnadssynergierna framskrider enligt vad som kommunicerats tidigare.  I första kvartalet 2023 kommer Aurdel att vara en mer skalbar plattform, både vad avser kostnadseffektivitet och marknadsmöjligheter.
 
(v) Utvecklingen av koncernens hållbarhetsstrategi fortgår som en integrerad del av affären där kommersiella faktorer är i linje med hållbarhetsmålen hos bolagens kunder. Ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete togs under kvartalet då DistIT blev medlem i UN Global Compact. Vårt ökade fokus på kvalitetssäkring, minskade fraktomkostnader och fokus på materialval och produktkategorier gör DistIT-bolagen än mer konkurrenskraftiga.
 
Samtidigt som vi hanterar marknadens olika utmaningar och möjligheter har vi fokus på att driva och realisera bolagets strategi.
 
Älvsjö, 28 oktober 2022
 
Robert Rosenzweig
CEO DistIT AB

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt:
https://distit.se/sv/investerare/finansiella-rapporter/

EFUEL knyter avtal med Wallbox

Avtalet innebär att Wallbox produkter nu blir del av DistIT-ägda distributören EFUELs erbjudande inom lösningar för elbilsladdning i Sverige och Finland.

STOCKHOLM, 27 oktober, 2022 – Wallbox, en ledande leverantör av laddningslösningar för elfordon, tecknar ett samarbetsavtal EFUEL, en av Sveriges ledande distributörer av elbilsladdare.
 
EFUEL har ett omfattande nätverk av installatörer vilka säljer elbilsladdare och installation i Sverige och Finland. EFUEL anses även vara en av de ledande specialisterna på elbilsladdning i Sverige med ett stort fokus på att underlätta övergången till fossilfritt bilägande. Det nya samarbetet säkerställer att Wallbox produkter finns tillgängliga för både svenska och finska konsumenter samt företag som behöver ladda sina elbilar på ett smart och bekvämt sätt.
 
Introduktionen av Wallbox är ett betydelsefullt steg i EFUEL:s framgångsrika strategi att ständigt utveckla och bredda sortimentet med rätt produkter. Genom att lyssna på marknaden och sitt extensiva nätverk av installatörer har EFUEL funnit att Wallbox är rätt partner att samarbeta med för att täcka det ökade behovet av laddstationer och på så sätt skapa ett unikt erbjudande till våra kunder.

Ett särskilt välkommet nytillskott i sortimentet är den dubbelriktade DC-laddaren Wallbox Quasar, som konstruerades för att omvandla elfordon till kraftfulla energikällor. Dess innovativa dubbelriktade laddningsteknik låter dig både ladda och ladda ur din elbil, för att du med ditt bilbatteri vid behov ska kunna strömförsörja ditt hem eller elnät.
 
Dessa funktioner möjliggör att man kan använda bilens batteri både för att köpa energi när den är som billigast samt att kunna ladda med solel. På så sätt får våra kunder en unik möjlighet att säkerställa det framtida behovet av energi i hemmet.
 
Genom att bredda sortimentet med Wallbox populära produkter kommer EFUEL att ytterligare stärka sin konkurrenskraft inom elbilsladdning. Samarbetet innebär också att EFUEL framöver kommer erbjuda konkurrenskraftiga laddare för publik laddning i form av Wallbox DC laddare Supernova på 130 KW/H samt Hypernova på 350 KW/H.
 

"Det känns oerhört att kul att få addera Wallbox till vårt produktsortiment. Vi har länge sneglat på Wallbox och sett vilket perfekt komplement Wallbox produkter är till vårt existerande erbjudande inom elbilsladdning. Att möjliggöra laddning på solel och V2G innebär att fler kan transportera sig på förnyelsebar energi och använda bilen som batteri till huset. Jag är kort sagt mycket imponerad av Wallbox både som företag och produkt, då de driver på den energiomställning som både vi och marknaden sett fram emot länge", säger Rasmus Bender, grundare och VD på EFUEL

 
Wallbox satsar globalt på flera områden inom elbilsladdning såsom mjukvara för smart energihantering och innovationer inom dubbelriktad laddning för hemmet. Företagets produkter syftar till att förenkla elbilförares vardag bl.a. genom att kunna ladda elbilen med de egna solcellerna eller när elen är som billigast. Wallbox utvecklar produkter både till privatpersoner och halvoffentliga miljöer, som bostadsrättsföreningar och samfälligheter, företag och allmänna parkeringsplatser.
 
För mer information om DistIT, vänligen kontakta:
Robert Rosenzweig, VD DistIT
Mobil: +46 70 768 50 42
Email: robert.rosenzweig@distit.se
 
För mer information om EFUEL, vänligen kontakta:
Rasmus Bender, VD & Grundare EFUEL
Mobil: +46 72 323 48 68
Email: rasmus.bender@efuel.se

Om EFUEL
EFUEL verkar i Sverige och Finland och är ett av de ledande bolagen i Sverige inom elbilsladdning med en marknadsandel om ca 30%. Via ett brett nätverk av elektriker kan EFUEL tillgodose privatpersoner såväl företag med marknadens bästa lösningar för elbilsladdning. Under det egna varumärket "EFUEL" säljer de sedan 2021 tillbehörsprodukter inom elbilsladdning såsom laddkablar. EFUEL erbjuder dessutom en operatörstjänst för kunder som vill ladda hemma, på jobbet och längs vägen.
 
EFUEL grundades 2019 med huvudkontor i Stockholm. Företaget har 30 anställda.
 
För mer information, besök www.efuel.se 

EFUEL signs an agreement with Wallbox

EFUEL is a DistIT-owned company specializing in EV charging solutions. EFUEL’s partnership with Wallbox ultimately means that the Wallbox product range will be added to EFUEL’s assortment in both Sweden and Finland.

STOCKHOLM, October 27, 2022Wallbox, a leading supplier of charging solutions for electric vehicles, signs a cooperation agreement with EFUEL, one of Sweden's leading distributors of electric car chargers.

EFUEL has an extensive network of installers who sell electric car chargers and installations all over Sweden and Finland. EFUEL is also considered to be one of the leading specialists in electric car charging in Sweden with a strong focus on facilitating the transition to fossil-free car ownership. The new collaboration with EFUEL ensures that Wallbox products are available to both Swedish and Finnish consumers and companies that need to charge their electric cars in a smart and convenient way.

The introduction of Wallbox is a significant step in EFUEL successful strategy to continually develop the range with the right products. By listening to the market and its extensive network of installers, EFUEL has found that Wallbox is the right partner to cover the increasing need for charging stations.
 
An electrifying new addition to the range is the bidirectional charger Wallbox Quasar, which was engineered to transform electric vehicles into powerful energy sources. The bidirectional charging technology lets you charge and discharge your EV, allowing you to power your home or the grid with your car battery.

These functions make it possible to use the car's battery both to buy electricity when it is cheapest and to charge with solar energy. In this way, our customers get a unique opportunity to ensure the future need for energy in the home.
 
By broadening the range with Wallbox's popular products, EFUEL will further strengthen its market competitiveness within the EV charging market. This collaboration also means that EFUEL will offer competitive chargers for public charging; the Wallbox DC charger Supernova of 130 KW/H and Hypernova of 350 KW/H.

“It is with great pleasure that we (EFUEL) are finally able to add Wallbox to our product assortment! We’ve had Wallbox in our scope for quite some time and have increasingly recognized what a perfect complement the Wallbox product range would be to our existing assortment. Via Wallbox we are now enabling both solar- and V2G charging; an essentiality in the transition to renewable energy dependency at home. What is more, I am also deeply impressed with Wallbox as a company and the ambition that we both share in making it easy for the consumer to be sustainable. With Wallbox in our product assortment we will continue to pursue our vision of being at the forefront of creating a future in which the usage, and storage, of renewable energy remain the catalyst for change”, says Rasmus Bender, founder and CEO of EFUEL

 
Wallbox invests globally in several areas within electric car charging such as software for smart energy management and innovations in bidirectional charging for the home. The company's products aim to simplify the daily life of electric car drivers, i.a. by being able to charge the electric car with its own solar cells or when electricity is cheapest. Wallbox develops products both for private individuals and semi-public environments, such as housing associations and communities, companies, and public parking lots.

For more information about DistIT, please contact:
Robert Rosenzweig, CEO DistIT
Phone: +46 70 768 50 42
Email: robert.rosenzweig@distit.se
 
For more information about EFUEL, please contact:
Rasmus Bender, CEO & Founder EFUEL
Mobil: +46 72 323 48 68
Email: rasmus.bender@efuel.se
 
About EFUEL
EFUEL is a scale-up company specializing in EV charging solutions. With a market share of approximately 30%, EFUEL has become one of the leading companies in Sweden within the field. In 2022 EFUEL entered the Finish market; in which they have quickly gained a significant market share. Through a widespread network of electricians, EFUEL can accommodate the entirety of the current active markets with the best EV charging solutions. In line with EFUELs expansive strategy, an own brand of accessory products was launched in 2021. EFUEL also offers extensive software services for customers who want to charge at home, at work and along the road.

EFUEL was founded in 2019 by a team of like-minded individuals who all shared a passion for sustainability and green energy. Today, the company has around 30 employees and the headquarters remain firmly in Stockholm, Sweden.

For more information, visit www.efuel.se

Valberedning för DistIT AB inför årsstämman 2023

DistITs arbete med bolagsstyrning följer den svenska koden för bolagsstyrning. I enlighet med principer för valberedningens arbete som beslutats och antagits vid årsstämman den 20 april 2020 informeras om att DistITs valberedning inför årsstämman 2023 är sammansatt till att omfatta Anders Bladh (utsedd av och representerande Ribbskottet AB), Sven Thorén (utsedd av och representerande Athanase Industrial Partner), Rasmus Bender (utsedd av och representerande Redstone Investment Group SA) och Stefan Charette (styrelseordförande DistIT AB).

Valberedningen representerar drygt 45 % av antalet aktier och röster i DistIT AB. Sven Thorén, Anders Bladh och Rasmus Bender är representanter för de tre röstmässigt största aktieägarna med vardera mer än tio procent av aktierna och rösterna och Stefan Charette är bolagets styrelseordförande. Valberedningen avviker därmed från "Svensk kod för bolagsstyrning". Anledningen till denna avvikelse är att deltagande i valberedningen är en central del i utövandet av ägande av aktier i bolaget. Valberedningen representerar en bred erfarenhet av arbete i styrelser och nomineringsförfaranden. Sven Thorén har utsetts till valberedningens ordförande.

Valberedningen kommer att ta fram förslag till 2023 års årsstämma avseende:

  • val av ordförande för stämman.
  • val av styrelse och styrelseordförande.
  • val av revisor.
  • ersättning och arvode till styrelse och revisorer.

Aktieägare som önskar komma i kontakt med och lämna förslag till valberedningen ska göra detta till:

För att förslag på ledamöter ska kunna beaktas inför årsstämman 2023 ska förslag ha inkommit senast torsdagen den 2 februari 2023. Aktieägare som önskar få ärende behandlat på årsstämman 2023 skall inkomma med sådant förslag till styrelsens ordförande, Sven Thorén, i god tid före offentliggörandet av kallelsen till årsstämman, vilken beräknas publiceras i mitten av mars månad 2023.

För ytterligare information vänligen kontakta:

  • Sven Thorén, valberedningens ordförande, telefon 070 – 617 00 67 eller via e-post sven.thoren@athanase.se
  • Stefan Charette, styrelseordförande DistIT AB, 073 – 994 70 79 eller via e-post charette@athanase.se.

Nomination Committee for DistIT AB prior to the Annual General Meeting 2023

DistIT's work with corporate governance follows the Swedish Code of Corporate Governance. In accordance with the principles for the Nomination Committee's work, resolved and adopted at the Annual General Meeting of 20 April 2020, we hereby notify that DistIT's Nomination Committee for the 2023 Annual General Meeting is composed to include Anders Bladh (appointed by and representing Ribbskottet AB), Sven Thorén (appointed by and representing Athanase Industrial Partner), Rasmus Bender (appointed by and representing Redstone Investment Group SA) and Stefan Charette (Chair of the Board of Directors of DistIT AB).

The Nomination Committee represents more than 45% of the number of shares and votes in DistIT AB. Sven Thorén, Anders Bladh, and Rasmus Bender are representatives of the three largest shareholders in terms of votes, each with more than ten percent of the shares and votes, and Stefan Charette is the Company's Chair of the Board. The Nomination Committee represents broad experience of working on boards and in nomination procedures. Sven Thorén has been appointed Chair of the Nomination Committee.

The Nomination Committee will prepare proposals for the 2023 Annual General Meeting with relation to:

  • election of the Chair of the General Meeting.
  • election of the Board of Directors and Chair of the Board.
  • election of auditor.
  • remuneration and fees to the Board of Directors and auditors.

Shareholders who wish to get in touch with, and submit proposals to, the Nomination Committee shall do so to:

In order for proposals for members to be considered prior to the 2023 Annual General Meeting, proposals shall have been received no later than Thursday, 2 February 2023. Shareholders who wish to have a matter considered at the 2023 Annual General Meeting shall submit such a proposal to the Chair of the Board, Stefan Charette, well in advance of the announcement of the Annual General Meeting, which is expected to be published in mid-March 2023.

For further information please contact:

  • Sven Thorén, Chair of the Nomination Committee, telephone +46 706 17 00 67, or via email sven.thoren@athanase.se.
  • Stefan Charette, Chair of the Board of Directors of DistIT AB, telephone +46 739 94 70 79, or via email charette@athanase.se.

Merger between Aurora Group and Deltaco – forming Aurdel

Two of the Nordics' largest distributors, Deltaco and Aurora Group, both owned by DistIT AB, have until now operated in parallel with a focus on various main Nordic markets. These two companies are now merging to form the new company Aurdel.

The purpose of the merger of the two DistIT-owned companies is to create a new, stronger company with an expanded range as well as smarter service offerings and logistics solutions. In total, Aurdel offers over 30,000 products, including own brands such as DELTACO and L33T Gaming. Among Aurdel's B2C and B2B customers are several major retailers such as Elgiganten, Dustin, Komplett and Media Markt. Sales take place both in physical stores and in digital channels, such as e-tailers and other digital marketplaces.

”We foresee that we have everything to gain by merging these two large Nordic players. In addition to scalability, it means a common supply and warehouse, smart logistics solutions and an enormous competence that is now being gathered. In this way, we can reach more customers and create even better, faster and smoother customer experiences as well as technical solutions around the Nordics and also in the Baltics”, says Martin Gutberg, CEO at Aurdel.

With Aurdel, DistIT increases its market share in the Nordic market significantly. In 2021, Deltaco and Aurora had a combined turnover of approximately SEK 1.9 billion.

Martin Gutberg continues:
”Aurdel will be a good platform for growing organically and we are at the same time well equipped to meet the market fluctuations. We have the capacity and conditions to help various customers with several different types of problems in a simple way. With Aurdel, we will be an incredibly strong player.”

Right from the start, Aurdel will offer existing and new customers greater value in the form of improved customer experience, faster service, and smarter logistics solutions. Through a combined product range, a better business system and a common warehouse, the ambition is to eventually grow to become the market-leading business partner in Europe, with a particular focus on the Nordics and the Baltics.

About Aurora Group 
With more than 100 years of experience, and activities in 10 countries, Aurora Group was a leading technology partner in the Nordics known for its concepts, services, qualified employees, and excellent execution – a perfect partner in building your electronics business and brand.

About Deltaco
Founded in Sweden in 1991 and represented in all Nordic countries with more than 150 employees, Deltaco specialized in the import and distribution of all things tech – bringing the best products from B2B and B2C.

About Aurdel 
Aurdel is a part of DistIT Group, a fast-moving, market-leading group of distributors – all specialists and front-runners within technology. DistIT acquires and develops niche distributors within IT, mobility e-charge, audio, home electronics, networks, data communication, and AV products in Europe.

Deltaco och Aurora Group slås samman – bildar Aurdel

Två av Nordens största distributörer Deltaco och Aurora Group, som båda ägs av DistIT AB, har fram tills nu verkat parallellt med fokus på olika nordiska huvudmarknader. Nu går bolagen samman för att bilda det nya företaget Aurdel.

Syftet med sammanslagningen av de två DistIT-ägda bolagen är att skapa ett nytt starkare bolag i form av Aurdel, med ett utökat sortiment samt smartare serviceutbud och logistiklösningar. Totalt samlar Aurdel över 30.000 produkter, inklusive egna varumärken såsom exempelvis Deltaco och L33t Gaming. Bland B2C- och B2B-kunderna till Aurdel finns flertalet större återförsäljare såsom Elgiganten, Dustin, Komplett och Media Markt.
Försäljningen sker både i fysiska butiker och i digitala kanaler, som till exempel hos e-handlare och andra digitala marknadsplatser.

“Vi ser att vi har allt att vinna på att slå ihop dessa två stora nordiska aktörer; förutom skalbarheten innebär det ett gemensamt utbud och lager, smarta logistiklösningar och en enorm kompetens som nu samlas. På det här sättet kan vi nå fler kunder och skapa ännu bättre, snabbare och smidigare kundupplevelser såväl som tekniska lösningar runt om i Norden och även i Baltikum”, säger Martin Gutberg, VD på Aurdel.

Med det nya bolaget Aurdel ökar man sin marknadsandel på den nordiska marknaden betydligt. Under 2021 omsatte Deltaco och Aurora tillsammans ca 1,9 miljarder kronor.

“Vi ser att Aurdel blir en bra plattform för att växa organiskt och att vi står väl rustade för att möta marknadens rörelser. Vi har kapacitet och förutsättningar att hjälpa många kunder med många olika typer av problem på ett enkelt sätt. Med Aurdel kommer vi vara en otroligt stark aktör”, säger Martin Gutberg.

Aurdel kommer redan från start att erbjuda befintliga och nya kunder ett större värde i form av förbättrad kundupplevelse, snabbare service och smartare logistiklösningar. Genom ett kombinerat sortiment, ett bättre affärssystem och ett gemensamt lager är ambitionen att på sikt växa till att bli den marknadsledande affärspartnern i Europa, med särskilt fokus på Norden och Baltikum.

Om Aurora Group
Med mer än 100 års erfarenhet och verksamhet i tio länder var Aurora Group en ledande teknikpartner i Norden känd för sina koncept, tjänster, kvalificerade medarbetare och utmärkta utförande. En perfekt partner för att bygga din elektronikverksamhet och ditt varumärke.

Om Deltaco
Deltaco grundades i Sverige 1991 och var verksamt i alla nordiska länder med mer än 150 anställda. Deltaco specialiserade sig på import och distribution av allt inom teknik – med de allra bästa produkterna för både B2B och B2C.

Om Aurdel
Aurdel är en del av DistIT Group, en snabbrörlig, marknadsledande grupp av distributörer – alla specialister och marknadsledande inom teknik. DistIT förvärvar och utvecklar nischdistributörer inom IT, mobilitet, e-charge, audio, hemelektronik, nätverk, datakommunikation och AV-produkter i Europa.

DistIT: Delårsrapport januari – juni 2022

1 APRIL – 30 JUNI 2022

  • Rörelseintäkterna ökade med 64,4 MSEK, eller 11,8 procent, till 609,8 MSEK (545,3). EFUEL bidrog med 73,4 MSEK till ökningen. Exklusive valutaeffekter ökade rörelseintäkterna med 11,3 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 20,3 procent (21,0). Exklusive valutaeffekter uppgick bruttomarginalen till 21,2 procent (21,1).
  • EBITA minskade med 11,0 MSEK till -6,0 MSEK (5,0) inklusive omstruktureringskostnader om 4,1 MSEK relaterade till sammanslagningen av Aurora Deltaco. Justerad EBITA uppgick till -1,9 MSEK (5,0). Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till 2,8 MSEK (5,9).
  • Periodens resultat minskade till -10,8 MSEK (-2,9) och resultatet per aktie före utspädning minskade till -0,76 kr (-0,25).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 165,0 MSEK (154,0), motsvarande en ökning om 7,1 procent och uppgick till en andel av rörelseintäkter om 27,1 procent (28,2).
  • Likvida medel den sista juni 2022 uppgick till 32,8 MSEK (35,6 MSEK per den sista december 2021) i kassa och bank samt 89,0 MSEK (94,4 MSEK per den sista december 2021) i outnyttjade checkräkningskrediter. Räntebärande nettoskuld, inklusive leasingskuld, uppgick den sista juni 2022 till 386,6 MSEK (380,7 per den sista december 2021).

1 JANUARI – 30 JUNI 2022

  • Rörelseintäkterna ökade med 127,8 MSEK, eller 11,7 procent, till 1 222,7 MSEK (1 094,9). EFUEL bidrog med 127,8 MSEK till ökningen. Exklusive valutaeffekter ökade rörelseintäkterna med 11,5 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 21,1 procent (21,5). Exklusive valutaeffekter uppgick bruttomarginalen till 21,7 procent (22,0).
  • EBITA minskade med 13,5 MSEK till 4,9 MSEK (18,4) inklusive omstruktureringskostnader om 4,1 MSEK relaterade till sammanslagningen av Aurora Deltaco. Justerad EBITA uppgick till 9,0 MSEK (18,4). Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till 15,9 MSEK (23,8).
  • Periodens resultat minskade till -10,4 MSEK (8,5) och resultatet per aktie före utspädning minskade till -0,75 kr (0,73).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 335,8 MSEK (306,6), motsvarande en ökning om 9,5 procent och uppgick till en andel av rörelseintäkter om 27,5 procent (28,0).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2022

  • Tomas Fällman utsågs till ny CFO och medlem av koncernledningen för DistIT AB (publ) med tillträde den 1 augusti 2022. Tidigare CFO Philip Gunnarsson valde att säga upp sin anställning för ett nytt uppdrag utanför bolaget men kvarstår under kvartal tre.
  • Kostnadssynergier inom Aurora Deltaco i samband med sammanslagningen av bolagen annonserades, vilket förväntas leda till årliga kostnadsbesparingar om totalt 22 MSEK och relaterade engångskostnader om totalt 9 MSEK fördelat på kvartal två och tre 2022. Se pressmeddelande från 29 april 2022 på DistIT AB (publs) hemsida. Engångskostnader relaterade till programmet under kvartal två uppgick till 4,1 MSEK och kvartalet hade en mindre positiv effekt av kostnadsbesparingarna, då en del av programmet föll ut under juni månad.
  • Septon Holding AB förvärvade minoritetsandelarna om 15 procent i LiteNordic AB.
  • Årsstämman 2022 beslutade om en utdelning om 2,00 SEK (2,00) per aktie för verksamhetsåret 2021, med mandat till styrelsen att avgöra tidpunkt för utdelningen fram till nästa årsstämma. Styrelsen kommunicerade i samband med årsstämman att utdelningen prelimärt skulle genomföras under det tredje kvartalet 2022. På grund av det fortsatt osäkra ekonomiska världsläget, vilket bland annat medfört fortsatt osäkerhet i utvecklingen av efterfrågan hos slutkonsumenter, har styrelsen valt att vidare utreda tidpunkt för utdelningen och återkommer med besked under det fjärde kvartalet 2022, som är bolagsgruppens omsättningsmässigt största kvartal och därmed mest indikativt för marknadens utveckling.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • Det av årsstämman 2022 godkända teckningsoptionsprogrammet om 450 000 teckningsoptioner tecknades med 300 000 teckningsoptioner fördelat på VD och övriga ledande befattningshavare. Programmet tecknades fullt ut förutom de teckningsoptioner som allokerats till DistITs CFO, Philip Gunnarsson, som valde att inte teckna sin andel givet avslutningen av hans anställning i bolaget.

VD HAR ORDET

FINANSIELL UTVECKLING I KVARTALET
Det andra kvartalet var turbulent för stora delar av dotterbolagens marknader. Koncernens rörelseintäkter för det andra kvartalet ökade med 11,8 procent till 609,8 MSEK. EFUEL ökade rörelseintäkterna med 158,3 procent mot samma period föregående år med ökade marknadsandelar. Aurora Deltaco ökade omsättningen av egna varumärken men minskade total omsättning, på grund av utmanande marknadsklimat inom handel från inflation, räntehöjningar och geopolitik. Därutöver har bolaget avslutat extern distribution inom batterier som inte hunnit återbyggas av de satsningar som genomförs med egna och externa varumärken med högre marginalstruktur. Septon växte sin affär under kvartatalet med 27,1 procent medan Sominis minskade rörelseintäkterna med 3,2 procent.

Bruttomarginalen uppgick till 20,3 procent i det andra kvartalet jämfört med 21,0 procent motsvarande period föregående år, eller 21,2 procent (21,1) exklusive valutaeffekt. EFUEL hade en negativ inverkan på bruttomarginalen genom sin nuvarande affärsmix. Aurora Deltaco stärkte bruttomarginalen främst genom en ökad andel egna varumärken. Septons och Sominis bruttomarginaler påverkades negativt av valutaeffekter respektive förändrad affärsmix.

Bruttoresultatet för koncernen ökade under kvartalet med 9,3 MSEK, eller 13,1 MSEK exklusive valuta, men ökade rörelsekostnader i relation till sammanslagningen av Aurora Deltaco, ökade lagernivåer och fraktkostnader samt investeringar i tillväxt och mjukvarurelaterade tjänsteaffärer resulterade i en justerad EBITA om -1,6 MSEK jämfört med 5,0 MSEK i motsvarande period föregående år, eller 3,1 MSEK mot 5,9 MSEK exklusive valutaeffekt.

Omstruktureringsprogrammet i Aurora Deltaco belastade kvartalet med 4,4 MSEK i engångskostnader. Det totala annonserade programmet i denna fas är estimerat att ge 22 MSEK i årliga kostnadsbesparingar till engångskostnader om 9 MSEK under kvartal två och tre 2022. De positiva effekterna av programmet uppkommer gradvis från och med juni i det gånga kvartalet. Programmet förväntas även leda till förbättrade kommersiella arbetssätt samt effektivare logistik och lagerhantering vilket kommer att stärka Aurora Deltacos affär, konkurrensförmåga och kostnadseffektivitet vid fortsatt tillväxt.

IT-integrationen av Aurora Deltaco fortsätter och förväntas slutföras under den senare delen av 2022, med ytterligare effektivitetsvinster som följd. Åtgärderna ligger även till grund för skapandet av DistIT Services som, utöver att agera operationell plattform för Aurora Deltaco, även utvecklas som synergiplattform för andra DistIT-bolag inom produktutveckling, inköp, logistik och marknadsföring. Detta skapar mervärde genom att realisera operativa synergimöjligheter mellan dotterbolagen vilket leder till ökad operativ effektivitet.

UTMANINGAR I OMVÄRLDEN OCH ÅTGÄRDER
Omvärldsfaktorer såsom inflation, logistikutmaningar och komponentsbrister har gett direkta och sekundära effekter på DistITs affär av IT-tillbehör, samt skapat ökade kostnader för lager. Därutöver har turbulensen i omvärlden medfört volatilitet för den svenska kronan vilket gett utmanande förutsättningar för DistITs marginalstruktur, där priser mot kund inte kan höjas i svenska kronor i samma takt som ökade inköpspriser då det finns en varierande fördröjningseffekt på implementering om typiskt två till tre månader. Konsekvensen av detta har lett till en rad aktiviteter på kort sikt som bland annat innefattar att anpassa erbjudanden till lågpriskanaler i de nordiska länderna där DistITs egna varumärken har en stark position. Frakt- och logistikavtal har omförhandlats för att utnyttja vår koncerngemensamma storlek och lagernivåer anpassas gradvis för att minska kostnader för lager och frigöra kapital, men med balanserat fokus på bibehållen hög leveranssäkerhet till kunderna. Prisförhandlingar med leverantörer är i fokus med en tät uppföljning av växelkurskonsekvenser och implementering av prishöjningar till kunder. Därutöver fortsätter aktiviteterna med att öka exportaffären av egna varumärken med försäljning i Euro och USD, vilket medför en mer balanserad valutamix. Vi ser även vidare kostnadssynergier i arbetet med sammanslagningen av Aurora Deltaco.

DIST ITS STRATEGI
Gruppen står fast vid grundpelarna i DistITs strategi som är (i) tillväxt inom megatrender och nischkategorier, (ii) bruttomarginalexpansion genom egna märkesvaror (EMV), (iii) uppbyggnad av tjänsteaffärer och (iv) skalbarhet genom effektiva operationella plattformar i dotterbolagen. Därutöver genomförs strategiska och taktiska satsningar inom hållbarhet (v).

(i), (ii): Vi konstaterar att satsningen på EMV inom megatrender utvecklas väl med en EMV-tillväxt totalt för gruppen om ca 7%, till 738,8 MSEK av rullande 12 månader rörelseintäkter, i ett i övrigt utmanade kvartal. Detta ger en högre bas och starkare position för vidare varumärkesbyggen. I Aurora och Deltaco utgör EMV nära 40 procent av försäljningen och sortimentet av EMV i EFUEL expanderar i ett nära samarbete med EMV-organisationen i Aurora Deltaco. Septon lanserar ett nyutvecklat sortiment inom det egna varumärket Tight och bygger nu upp ett distributionsnätverk i Europa. Utvecklingen av Tight har skett genom samarbete mellan Septons marknads- och teknikavdelningar och Aurora Deltacos sourcing- och logistikorganisation.

(iii) Uppbyggnaden av tjänsteaffärer utvecklas enligt plan med EFUELs nybildade ’tech-team’, men det finns även andra områden där vi ser möjligheter för mjukvarubaserade tjänsteintäkter. Exempelvis med Deltaco-varumärkets smarta hem-applikation för styrningen av hårdvaruprodukter som har över 200 000 nedladdningar i Sverige. Konceptet är under lansering på bred front på övriga nordiska marknader. Med detta rör sig varumärket närmare slutkund vilket på sikt skapar förutsättningar för återkommande intäkter och högre marginaler.

(iv) Aurora Deltacos sammanslagningsprojekt följer plan och de aviserade kostnadssynergierna framskrider enligt vad som kommunicerats tidigare. 2023 kommer vara året där skalbarheten i Aurora Deltaco kommer att bli synlig och ytterligare kostnadseffektivitet kommer att kunna realiseras och skapa bättre förutsättningar för ökade affärer med ett gemensamt erbjudande till bolagets kunder. Arbetet med Septon-gruppens interna sammanslagning är i slutfasen och intensiv vidareutveckling av EFUELs operationella plattform fortgår.

(v) Utvecklingen av koncernens hållbarhetsstrategi fortgår som en del av affären där kommersiella faktorer är i linje med hållbarhetsmålen hos bolagens kunder. Vi ser att ökat fokus på exempelvis kvalitetssäkring, minskade fraktomkostnader och fokus på materialval och produktkategorier gör DistIT-bolagen än mer konkurrenskraftiga.

Vi ser att strategin stärker förutsättningarna för DistiIT att kunna genomföra framgångsrika synergianpassade förvärv.

Älvsjö, 18 augusti 2022

Robert Rosenzweig
CEO DistIT AB

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt:
https://distit.se/sv/investerare/finansiella-rapporter/