DistIT-koncernens (nedan kallad Koncernen) operativa verksamhet drivs i huvudsak av Electric Fuel Infrastructure Sweden 2 AB med huvudkontor i Stockholm, Sverige, Septon Holding AB med huvudkontor i Göteborg, Sverige, Sominis Technology UAB med huvudkontor i Vilnius, Litauen och Aurdel Sweden AB med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Verksamheten bedrivs i dessa bolag eller i respektive dotterbolag och i samtliga nordiska länder och Baltikum.
Koncernens verksamhet berörs av ett antal risker som kan påverka Koncernens resultat eller finansiella ställning i varierande grad. Vid bedömningen av Koncernens utveckling är det viktigt att utöver möjligheterna till resultattillväxt även beakta relevanta riskfaktorer. Samtliga riskfaktorer kan inte beskrivas i detta avsnitt, utan bör utvärderas tillsammans med övrig information i denna årsredovisning samt en allmän omvärldsbedömning. Koncernen har beslutat om en riskpolicy som löpande ses över och vid behov anpassas till verksamheten och omvärldsfaktorer. DistITs dotterbolag arbetar kontinuerligt med risker och riskhantering med mål att identifiera och kontrollera riskerna. Detta avsnitt beskriver risker som bland annat kan påverka Koncernens kunder och leverantörer. Specifikt kan detta röra sig om yttre påverkan som orsakats av exempelvis naturkatastrofer, krig och pandemier.
Riskhantering – övergripande
I en global krissituation bör alla prioriteringar ta sin utgångspunkt i att säkra människors hälsa och minimera riskspridning. När detta beaktats kommer andra frågor in i bilden.
Globala risker avser globala hot som påverkar direkt eller indirekt människors liv och levnadsvillkor på jorden. klimatförändring, andra storskaliga miljöförstöringar, extrem fattigdom och pandemier är bland de största och mest akuta hoten som påverkar oss idag.
Strategiska risker påverkar främst efterfrågan och kan motverkas genom förändringar i kostnadsmassan. Ledningen tillsammans med styrelsen följer noga konjunkturen i syfte att snabbt kunna agera och anpassa verksamheten vid eventuella konjunkturförändringar.
Operationella risker avser risker för att processer, system eller organisation fallerar i något avseende. Genom att kontinuerligt arbeta med företagskultur, besöka kunder och leverantörer samt bevaka konkurrenter minskas riskerna.
Finansiella risker avser risken för fluktuationer i verksamhetens resultat och kassaflöde till följd av förändringar i valutakurser, räntenivåer, finansierings- och kreditrisker. Finansiella risker hanteras enligt fastlagda rutiner.
Globala risker
Världssamhället i dag är utsatt för globala hot som kan leda till att levnadsvillkoren för miljarder människor allvarligt försämras.
Långsiktig hållbarhet, pandemier och krig är exempel på globala risker. Koncernen hanterar dessa risker genom att följa upp, arbeta kontinuerligt och strukturerat och diskutera frågorna i styrelsen.
Strategiska risker
Strategiska risker avser externa och interna hot som påverkar bolagets förmåga att uppnå sina strategiska mål.
Strategiska risker omfattar bl a negativ publicitet, risker relaterade till företagsförvärv, konjunkturutveckling och inflation.
Koncernen hanterar riskerna genom att;
• arbeta aktivt med marknadsföring av varumärken. Koncernen bevakar kontinuerligt all publicitet kring dotterbolagen och varumärken i förebyggande syfte.
• ha fokus på sin egen förvärvsstrategi och utvärdera den kontinuerligt och löpande.
• följa noga konjunkturens utveckling. Koncernens kunder finns inom flera branscher och kan vara både företagskunder liksom kunder som säljer till slutkonsument, vilket minskar konjunkturkänsligheten.
• tillämpa riskhantering med koppling till budgetering genom att hålla sig uppdaterad i omvärlden. Genom att ha tillgång till den senaste informationen har bolaget större möjlighet till att bedöma risker korrekt samtidigt som en passande riskåtgärd kan tillämpas. Detta i form av att hålla sig uppdaterad kring inflationen, olika räntesatser och förbrukningskostnader för att budgetera enligt dessa uppgifter.
Operationella risker
Operationella risker är risker som påverkar olika processer och system samt organisationen.
Operationella risker omfattar bl a regulatoriska risker, bransch- och marknadsrelaterade risker, risker relaterade till produktkvalitet och produktsäkerhet, beroende av nyckelpersoner och kunder, beroende av lager, konkurrens, leverantörer, miljörisker, immateriella rättigheter, bristande kontroll, försäkringsrisker, IT-relaterade risker och tvister.
Genom att kontinuerligt arbeta med företagskultur, besöka kunder och leverantörer samt bevaka konkurrenter minskas riskerna.
Koncernen arbetar dessutom kontinuerligt och aktivt med att begränsa dessa risker genom att;
• arbeta aktivt med marknadsföring av varumärken. Koncernen bevakar kontinuerligt all publicitet kring dotterbolagen och varumärken i förebyggande syfte.
• ha fokus på sin egen förvärvsstrategi och utvärdera den kontinuerligt och löpande.
• följa noga konjunkturens utveckling. Koncernens kunder finns inom flera branscher och kan vara både företagskunder liksom kunder som säljer till slutkonsument, vilket minskar konjunkturkänsligheten.
• tillämpa riskhantering med koppling till budgetering genom att hålla sig uppdaterad i omvärlden. Genom att ha tillgång till den senaste informationen har bolaget större möjlighet till att bedöma risker korrekt samtidigt som en passande riskåtgärd kan tillämpas. Detta i form av att hålla sig uppdaterad kring inflationen, olika räntesatser och förbrukningskostnader för att budgetera enligt dessa uppgifter.
Operationella risker
Operationella risker är risker som påverkar olika processer och system samt organisationen.
Operationella risker är risker som påverkar olika processer och system samt organisationen.
Operationella risker omfattar bl a regulatoriska risker, bransch- och marknadsrelaterade risker, risker relaterade till produktkvalitet och produktsäkerhet, beroende av nyckelpersoner och kunder, beroende av lager, konkurrens, leverantörer, miljörisker, immateriella rättigheter, bristande kontroll, försäkringsrisker, IT-relaterade risker och tvister.
Genom att kontinuerligt arbeta med företagskultur, besöka kunder och leverantörer samt bevaka konkurrenter minskas riskerna.
Koncernen arbetar dessutom kontinuerligt och aktivt med att begränsa dessa risker genom att;
• fortsätta noggranna produktval och ett nära samarbete med nuvarande och framtida leverantörer.
• följa noggrant gällande lagar och regler för att säkerställa att all verksamhet bedrivs enligt gällande regler, lagar och standarder. Nya regler, lagar och standarder följs upp, analyseras och om nödvändigt vidtas de åtgärder som säkerställer full efterlevnad. Avvikelser rapporteras löpande till företagsledningen enligt beslutade rutiner och policys.
• lämna en förlängd garantitid upp till livslängd för egna varumärken. Vid brister i produktkvalitet och produktsäkerhet åläggs dotterbolagen att ersätta eller reparera den skadade produkten.
• att skapa en attraktiv arbetsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter samt att vara en lärande organisation där kunskaper och erfarenheter delas mellan och av medarbetarna.
• att skapa långsiktiga relationer med våra nuvarande kunder samtidigt som vi aktivt arbetar med att skaffa nya kunder.
• ha en aktiv inköpsstrategi baserat på långa relationer med leverantörer i Asien och Europa. Genom dessa samarbeten har vi försäkrat oss om att kunna möta kundernas krav på lägre priser och ökande marginaler. Tillsammans med vår långsiktighet i både kund- och leverantörsrelationer har vi försäkrat oss om en uthållighet i en föränderlig marknad.
br>• utvärdera och utveckla löpande våra kvalitetskriterier som vi genom våra interna processer säkerställer att våra leverantörer kan tillgodose. Detta sker bland annat genom täta kontakter och löpande besök hos dem tillsammans med kvalitetsbedömningar och kvalitetstester utförda av tredje part.
• vidta åtgärder genom samarbeten med koncernens logistikpartners och egna rimliga åtgärder för att skydda sina lager från brandrisk, vattenskada och stöld.
• upprätta en handlingsplan utifrån koncernens miljöpolicy där man bl a ställer miljökrav på leverantörer, produkter och tjänster. Miljöpolicyn följs upp kontinuerlig och uppdateras i enlighet med rådande miljölagar och föreskrifter.
• bearbeta aktivt och följa upp egna varumärken och domännamn genom bl a nationella och europeiska varumärkesregistreringar.
• ha en bred kompetens och ett bra kontaktnät av expertis och juridiska resurser för hantering av tvister och skiljeförfaranden.
• ha en löpande översyn av alla koncernens bolagsförsäkringar och upphandla och anpassa befintliga försäkringar till den pågående verksamheten.
• ha egna resurser som tar hand om bolagens IT-system och dess olika funktioner.
Finansiella risker
Finansiella risker avser risker för förändringar i bl a förändringar i valutakurser och räntenivåer samt skatte-, finansierings- och kreditrisker. Finansiella risker hanteras enligt fastlagda rutiner genom att;
• köpa valuta för att minimera den kortsiktiga resultatpåverkan och samtidigt skapa långsiktigt handlingsutrymme.
• följa upp skattesituationen i samband med revision och genom löpande kontakt med berörda myndigheter i de nordiska marknaderna.
• omförhandla räntor på årsbasis. Koncernens krediter löper med rörliga räntor. Löpande dialog och kommunikation sker med kreditgivare såsom bank, finansieringsinstitut och obligationsinnehavare.
• använda kreditförsäkring som ett led i att minska kreditrisken. Kreditförlusterna har historiskt varit låga men den ökande konkurrensen i branschen har inneburit sämre möjligheter till kreditförsäkringar av kunder och något högre kreditförluster.